Hemoroidy, ľudovo nazývané zlatá žila, sú rozšírené žily v dolnej časti konečníka alebo análneho otvoru. Toto ochorenie postihuje ľudstvo od nepamäti. Už francúzsky kráľ Ľudovít XIV podstúpil operáciu hemoroidov v roku 1686. Hemeroidy sa často vyskytujú viac ako polovicu populácie. Príčinami “zlatej žily” môžu byť genetické predispozície, nesprávne stravovacie, či hygienické návyky.

Príznaky

Rozdelenie hemoroidov podľa lokácie

vnutorny a vonkajsi hemeroid

Vznikajú na stenách konečníku vo vzdialenosti do 3 centimetrov od análneho otvoru. Prejavujú sa krvácaním. Nebývajú bolestivé.

Sú viditeľné v okolí análneho otvoru, vytvárajú malé mäkké modré uzly. Nie sú bolestivé, pokiaľ sa nezapália. Môže dôjsť k náhlemu upchatiu zapálených žíl krvnou zrazeninou, čo spôsobí náhlu pichavú bolesť.

Rozdelenie podľa závažnosti

Malé hemoroidy, mierne vyčnievajúce nad okolitú sliznicu pacient pociťuje cudzie teleso v oblasti konečníka, slabo krvácajú.

Tvoria o niečo väčšie hemoroidy, ktoré sa vracajú späť do steny análneho kanála, ak pacient preruší tlačenie na stolicu. Tieto hemoroidy už spôsobujú pacientovi bolesti, svrbenie, krvácanie.

Hemoroidy značných rozmerov, ktoré trvale vyčnievajú cez análny otvor a ani po prerušení tlačenia na stolicu ich nemožno dostať späť do análneho otvoru. Pacient obyčajne veľmi často krváca, hemoroidy a vyčnievajúca sliznica konečníka svrbia, zapaľujú sa a pri akútnom zhoršení môžu byť zdrojom neznesiteľných bolestí.

Hemoroidy trvale vyčnievajúce do análneho otvoru aj keď pacient na stolicu netlačí. Tieto však po prerušení tlačenia na stolicu možno prstom vpraviť späť do análneho otvoru.

Priebeh vyšetrenia

krvácanie, prolapsy, bolestivosť, svrbenie, zápal

lekár pohmatom zistí veľkosť, rozsah, stav hemoroidov

vyšetrenie v  oblasti análneho  otvoru  a dolnej časti konečníku zrakom pomocou krátkej  trubičky z priehľadného plastu