Trhlina v konečníku predstavuje prasklinu sliznice konečníka, ktorá sa najčastejšie vyskytuje po tvrdej stolici, zápche. Pacienti si tento problém častokrát zamieňajú za problém týkajúci sa problematiky zlatej žily (hemoroidov). Aj keď sa trhlina zdanlivo podobá na hemoroidy, ide však o dve odlišné ochorenia, ktoré spája iba rovnaké miesto ochorenia – konečník.

Zásadný rozdiel spočíva v tom, že hemoroidy sú rozšírené kŕčové žily, a fisúry vnizkajú v dôsledku narušenia celistvosti kože. Akútne trhliny na análnom otvore vznikajú náhle. Dlhodobé zanedbanie trhliny spôsobujú zúženie zvierača konečníka, zrasty, deformácie a trvalé následky.

Príčiny vzniku

• tvrdá stolica
  • mechanické zaťaženie konečníka
  • časté striedanie zápchy a hnačiek

Príznaky

• krvácanie z konečníka
  • silná, pichľavá bolesť
  • zadržiavanie stolice
  • svrbenie v konečníku
  • prímes hnisu v stolici

Priebeh vyšetrenia

krvácanie, prolapsy, bolestivosť, svrbenie, zápal

lekár pohmatom zistí veľkosť a rozsah fissury

Možnosti liečby

Liečba fisúr môže prebiehať konzervatívnym spôsobom, kedy je pacient poučený o režimových opatreniach, úprave stravovania, cievnej gymnastike. Ďaľšou z možností je lapisovanie. V prípade, že nebude úspešná konzervatívna liečba je potrebné pristúpiť k chirurgickému zákroku. Zákrok je vykonávaný v lokálnej anestéze, pričom trvá v rozmedzí od 15 – 40 minút. Výhodou tohto zákroku je, že pacient neostáva hospitalizovaný ale odchádza do domácej starostlivosti.

Odporučenia pre pacientov

• konzumovať väčšie množstvo vlákniny, ovocia, zeleniny
  • nepotláčať prvé nutkanie na stolicu a tiež vypestovať určitý pravidelný rytmus vyprázdňovania
  • pravidelná hygiena